طرز تهیه پنیر برشته گیلانی

طرز تهیه پنیر برشته
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پنیر سیامزگی، تقریبا پای ثابت همه غذاهای رشتی است و در آشپزی گیلان از این پنیر به وفور استفاده می‌شود؛ به طوریکه حتی در بسیاری از مواقع از شوری این پنیر به عنوان نمک غذا استفاده می‌کنند. در رشت با پنیر سیامزگی که صحیح آن سیاهمزگی است، غذاهای زیادی درست می‌شود که یکی از آنها «پنیر برشته» است. البته خود گیلکی‌ها به آن پنیر دبیج هم می‌گویند. اما پیش از اینکه درباره طبخ پنیر برشته بگوییم، بد نیست کم درباره پنیر سیامزگی توضیح دهیم.

سیاهمزگی که در تلفظ عموم سیامزگی خوانده می‌شود، اسم یکی از توابع شفت، در استان گیلان است. این پنیر هم چون برای این منطقه است، به نام سیامزگی معروف شده است. این پنیر از شیر خالص بز یا گوسفند تهیه می‌شود. طعمی نمکین و کمی تند و تیز دارد و از لحاظ ظاهر و بافت شبیه پنیر خیکی یا پنیر کوزه آذربایجان است.

پنیر برشته در گیلان به عنوان نوعی املت شناخته می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر به عنوان وعده صبحانه میل می‌شود، اما به دلیل ارزش غذایی بالا و در عین حال سبک بودنش می‌توان در دیگر وعده های غذایی به خصوص شام نیز آن را میل کرد.

مواد لازم برای تهیه پنیر برشته

  • پنیر سیامزگی ۴۰۰ گرم
  • تخم مرغ چهار عدد
  • سیر دو حبه
  • زردچوبه وفلفل سیاه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • شوید یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه پنیر برشته

مرحله اول

ابتدا روغن را داخل ماهیتابه داغ می‌کنیم.
پنیر سیامزگی را خرد و سپس در روغن داغ شده تفت می‎‌دهیم.

مرحله دوم

سیرهای تازه را له و به پنیر سرخ شده اضافه می‌کنیم.

مرحله سوم

حالا زمان آن رسیده که تخم مرغ ها را بشکنید و با پنیر و سیر تفت داده شده هم بزنید.
آنقدری که این مواد را با هم در روغن ماهیتابه هم می‌زنیم که تخم مرغ شکل خرد شده به خود بگیرد.

مرحله چهارم

در پایان شوید و فلفل سیاه را به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید و بعد از یک تفت کلی زیر اجاق را خاموش کنید.

املت پنیر برشته شما آماده است؛ نوش جان.

فوت کوزه‌گری

  • در گذشته پنیر سیامزگی فقط در گیلان پیدا می‌شد اما پس از چشیدن طعم این پنیر توسط گردشگران و استقبال از آن، شکل کارخانه‌ای این پنیر هم تولید شد و در شهرهای دیگری غیر از گیلان هم به فروش می‌رسید. با اینحال اگر برای تهیه پنیر برشته، پنیر سیامزگی نداشتید، می‌توانید آن را با پنیر بلغاری، پنیر فتا و یا پینر لیقوان درست کنید.
  • نکته دیگر اینکه اگر پنیر برشته را با پنیر سیامزگی درست کردید از ریختن نمک در غذا خودداری کنید چون خود پنیر سیامزگی شور است.
  • دیگر اینکه برای تفت دادن مواد این املت گیلانی، می‌توانید آن را با روغن زیتون درست کنید.
  • اینکه این غذا را با نان بخورید یا برنج بستگی به ذائقه خودتان دارد؛ چون خوردن آن به هردو شکل رواج دارد. مهم این است که آن را برای چه وعده ای انتخاب کردید. برخی از محلی‌های گیلان این غذا را با شوید پلو میل می‌کنند، در عوض موقع طبخ آن شوید نمی‌ریزند.

اگر گذرتان به رشت افتاد حتما یکبار طعم این غذا را آنجا بچشید، مطمئنا بعد از آن مشتریش خواهید شد و در خانه خودتان برای درست کردن آن دست به کار می‌شوید.

دیدگاه ها