طرز تهیه فرنی با عسل و نشاسته در سه سوت

طرز تهیه فرنی با عسل
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فرنی یک دسر خوشمزه است که خیلی سریع و با کمترین امکانات می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. این دسر خوشمزه علاوه بر این‌که می‌تواند گزینه جذابی برای مهمانی‌های شما باشد بهترین گزینه برای سرماخوردگی است. قبلا در کتاب کاله تهیه فرنی با نشاسته و شکر و طرز تهیه فرنی اصفهانی را مرور کرده بودیم و اینجا می‌خوایم طرز تهیه فرنی با عسل و نشاسته را بررسی کنیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی با عسل و نشاسته

  • نشاسته ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر ۲ لیوان
  • عسل ۲- ۳ قاشق غذاخوری
  • وانیل، عرق هل، گلاب یا زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه فرنی با عسل

۱. مخلوط کردن شیر و نشاسته

اولین مرحله از طرز تهیه فرنی رژیمی با نشاسته درست مثل طرز تهیه فرنی شکلاتی است که باید ابتدا شیر را داخل قابلمه مناسب بریزید و بعد نشاسته و وانیل یا عرق هل، گلاب یا زعفران را اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته کامل باز شود. بعد قابلمه را روی گاز بگذارید تا بپزد و تقریبا به غلظت برسد.

۲. اضافه کردن عسل

اضافه کردن عسل به مخلوط شیر و نشاسته برای تهیه فرنی با عسل

اکنون که فرنی تقریبا آماده شده و به غلظت رسیده آن را از روی حرارت بردارید وقتی کمی خنک شد عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در مخلوط فرنی حل شود. بعد به مدت کوتاهی قابلمه را روی حرارت بگذارید تا کاملا جا بیافتد و به غلظت مناسب برسد. فرنی شما آماده است. می‌توانید آن را با پسته، بادام، گل محمدی و میوه تزیین کنید. روش‌های تزیین فرنی را در کتاب کاله ببینید. نوش جان!

نکات مهم برای تهیه فرنی

طرز تهیه فرنی با عسل

تهیه فرنی درست مثل طرز تهیه شیر برنج و طرز تهیه حریره بادام کار ساده‌ای است که می‌توانید همیشه در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. کافی است نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را خوب در نظر بگیرید.

میزان و نسبت مناسب شیر و نشاسته

یکی از نکات مهم برای تهیه فرنی این است که حتما نسبت‌های مناسب شیر و برنج را دقت کنید. در غیر این صورت ممکن است فرنی شل یا سفت باشد. اگر خیلی شل بود حتما آن را بیشتر روی حرارت ملایم بگذارید تا غلظت پیدا کند. در حین پختن، ماهیتابه را به طور مداوم با یک کفگیر لاستیکی هم بزنید زیرا شیر و نشاسته تمایل به چسبیدن به ته قابلمه دارند و این باعث می‌شود فرنی شما طعم سوختگی به خود بگیرد. یادتان باشد اگر شیر در دسترس ندارید می‌توانید شیر را حذف کنید، طرز تهیه فرنی بدون شیر را در کتاب کاله بخوانید.

تهیه فرنی شیرین با انواع شکر

برای افزودن طعم شیرین به فرنی می‌توانید به جای عسل از شکر قهوه‌ای، شکر دانه ریز سفید یا حتی نعناع استفاده کنید. حتی شیره هم می‌تواند گزینه خوبی باشد البته در صورت استفاده از شیره احتمالا رنگ فرنی شما تغییر می‌کند.

تهیه فرنی با مواد مختلف

اگر نشاسته یا عسل در دسترس نداشتید می‌توانید فرنی خود را با مواد دیگر مثل آرد گندم، آرد برنج، نشاسته ذرت هم تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه فرنی با آرد گندم، طرز تهیه فرنی با آرد برنج و فرنی با نشاسته ذرت را مرور کرده بودیم. اما سوای این می‌توانید فرنی را متنوع‌تر کنید مثلا فرنی بستنی یا فرنی خامه ای را امتحان کنید. فقط یادتان باشد برای تهیه فرنی برای نوزاد باید به نکات بیشتری دقت کنید. طرز تهیه فرنی برای نوزاد و طرز تهیه فرنی با شیر خشک را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها