طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده ، سریع و خوشمزه

طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده ، سریع و خوشمزه
آسان
6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سالاد ماکارونی آسان با سبزیجات، در کنار پنیر موزارلا همراه با یک سس ساده قطعا یکی از بهترین سالادهایی است که می‌توانید به عنوان یک شام آسان استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده سریع را می‌خوانیم.

اگر اهل سالادهای مختلف با ماکارونی هستید، می‌توانید طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ و طرز تهیه سالاد پاستا با پنیر کیوب را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد ماکارونی ساده

  • ماکارونی فرمی ۵۰۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای (خلال شده) یک عدد متوسط (یک فنجان)
  • کدو سبز نازک (ورقه شده) یک‌دوم متوسط (یک فنجان)
  • گوجه گیلاسی (نصف شده) یک فنجان
  • هویج یک فنجان
  • پیازچه نازک (خرد شده) یک‌سوم فنجان
  • زیتون (نصف شده) یک فنجان
  • پنیر پارمزان (رنده شده) یک فنجان
  • پنیر موزارلای گیلاسی یک فنجان
  • جعفری یا ریحان تازه (اختیاری) یک‌سوم پیمانه
  • خیارشور (اختیاری) به مقدار لازم
  • کالباس (اختیاری) به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس سالاد ماکارونی ساده

  • سرکه قرمز یا سفید یک‌سوم پیمانه
  • سس مایونز یک دوم پیمانه
  • نمک یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه تازه (آسیاب شده) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پونه یا آویشن (خشک شده) یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون فوق بکر یک‌دوم فنجان

طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده

۱. پخت و آبکش کردن ماکارونی مورد نیاز برای سالاد ماکارونی

طرز تهیه سالاد ماکارونی تصویری آبکش کردن ماکارونی

اولین مرحله از طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده این است که در یک قابلمه بزرگ مقداری آب به همراه نمک بریزید و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب نمک نوبت آن است که ماکارونی‌های فرمی را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بپزد تا نرم شود. بعد از این که ماکارونی به قدر لازم پخت (در حدی که نه خیلی نرم باشد نه خیلی سفت) آنها را آبکش کنید و زیر آب سرد خوب بشویید تا خنک شود و به هم نچسبند.

نکته مهم برای بهترین زمان پخت ماکارونی برای سالاد ماکارونی

  • بهترین زمان پخت ماکارونی برای سالاد ماکارونی حدود ۶ تا ۱۰ دقیقه است (البته بهتر است روی بسته ماکارونی که خریدید را هم، برای زمان پخت توصیه شده، بررسی کنید).

شاید در اینجا بد نباشد که یادآور شویم ما قبلاً در کتاب کاله، طرز تهیه ماکارونی را نیز مفصل توضیح داده‌ایم و اگر دوست دارید یک ماکارونی خوشمز، آسان و سریع درست کنید می‌توانید سری هم به این پست بزنید.

۲. آماده و مخلوط کردن سبزیجات و مواد داخل سالاد ماکارونی

مواد لازم برای تهیه سالاد ماکارونی ساده

هم‌زمان با جوش آمدن آب مورد نیاز برای آبکش کردن پاستا، زمان آن است که مواد داخل سالاد ماکارونی یعنی هویج و موادی که نیاز به پخت دارند مثلا کدو را اگر دوست دارید بپزید و هم‌زمان باقی مواد مثل فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، پیازچه، زیتون، پنیر پارمزان، موزارلا، کالباس و سبزیجات دیگری که دوست دارید مثل خیار شور را ریز یا خرد کنید و در نهایت خوب با هم مخلوط کنید.

بعد از آماده و مخلوط کردن کامل سبزیجات داخل ماکارونی نوبت آن است که سبزیجات و ماکارونی را با هم مخلوط کنید و بعد حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا خوب خنک شود.

نکته مهم در انتخاب سبزیجات مواد داخل سالاد ماکارونی

در انتخاب سبزیجات و موادی که در داخل سالاد ماکارونی می‌ریزیم لازم، است که چند نکته کلیدی را رعایت کنیم:

  • انتخاب سبزیجات داخل سالاد ماکارونی به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید علاوه بر موادی که ما گفتیم از انواع سبزیجات دیگر مثل کرفس پخته شده یا حتی خام، در کنار لبو یا انواع کلم هم استفاده کنید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید خیارشور مورد نیازتان را در منزل تهیه کنید. برای تهیه خیارشور در خانه می‌توانید آموزش طرز تهیه خیار شور را مطالعه کنید.

۳. آماده کردن سس و سرو سالاد ماکارونی

طرز تهیه سس سالاد ماکارونی

آخرین مرحله از طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده این است که در یک کاسه بزرگ، سس سالاد ماکارونی را درست کنید. مواد لازم برای سس سالاد ماکارونی را که شامل اندکی سس مایونز، سرکه، نمک، فلفل، پونه یا آویشن و روغن زیتون است را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

اگر زمان بیشتری دارید و دوست دارید غذای سالم‌تری تهیه کنید، می‌توانید با استفاده از طرز تهیه مایونز هلندی که در کتاب کاله منتشر شده است، سس مایونز را نیز خودتان در خانه تهیه کنید.

بعد از آماده شدن سس این سالاد نوبت مرحله آخر یعنی اضافه کردن سس به مواد سالاد پاستا است. پس مخلوط سبزیجات و پنیر را از یخچال در بیاورید و سس سالاد را روی آن بریزید. آنقدر هم بزنید تا سس ماکارونی خوب به خورد مواد برود. سالاد ماکارونی شما آماده است. می‌توانید آن را با جعفری یا ریحان خرد شده در کنار کمی کنجد تزئین کنید. یا به مقاله روش‌های تزیین سالاد ماکارونی مراجعه کنید.

چند نکته در تهیه سس سالاد ماکارونی

  • تهیه سالاد ماکارونی با کالری کمتر: اگر رژیم دارید و می‌خواهید کالری کمتر مصرف کنید یا اگر سس مایونز دوست ندارید می‌توانید به جای سس مایونز، ماست جایگزین کنید و به این ترتیب یک سس ماست داشته باشید و یا کلا سس مایونز را حذف کنید. برای اینکه بدانید طرز تهیه سس ماست چگونه است کافی است دستوری که در کتاب کاله با شما به اشتراک گذاشته شده است را مطالعه کنید.
  • مقدار روغن زیتون: میزان روغن زیتون این سس را می‌توانید برحسب ذائقه غذایی‌تان کم و زیاد کنید فقط به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید سالاد ماکارونی خود را مدت بیشتری در یخچال نگهداری کنید بهتر است حتما به میزان کافی روغن زیتون بریزید تا سالاد ماکارونی خشک نشود.

سالادهای ماکارونی دیگر و سایر دستورهای پخت با ماکارونی

این تنها دستور سالاد ماکارونی نیست که در کتاب کاله در مورد ماکارونی و سالاد ماکارونی داریم و تنوع دستور پخت‌ها در این زمینه در کتاب کاله بسیار زیاد هستند.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه سالاد ماکارونی

نکاتی برای تهیه سالاد ماکارونی

ما می‌خواستیم یک سالاد ماکارونی بسیار آسان و انعطاف‌پذیر را با شما به اشتراک بگذاریم که بتوانید ساده و سریع آماده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید سالادتان خوشمزه‌تر و متنوع‌تر باشد می‌توانید با در نظر گرفتن سلیقه خود مواد لازم آن را متنوع‌تر، کمتر یا بیشتر کنید. مثلا اگر ترجیح می‌دهید زیتون نریزید، مشکلی نیست.

در کل می‌توانید از دستورالعمل ما به عنوان یک راهنما استفاده کنید، اما مواد مورد علاقه خود را هم به آن اضافه کنید. در ادامه پیشنهادات دیگر برای تنوع دادن به سالاد ماکارونی را با هم مرور می‌کنیم:

بهترین نوع ماکارونی یا پاستا برای استفاده در سالاد ماکارونی

خب! پاستا اصلی‌ترین بخش سالاد ماکارونی است بنابراین تنها نکته در مورد انتخاب پاستا یا ماکارونی مورد نیاز این که ضروری است در نظر بگیرید این است که نوع پاستایی که برای سالاد ماکارونی انتخاب می‌کنید باید حتما از نوع فرمی مثل انواع مدل مورد استفاده در پنه یا پاپیونی را استفاده کنید.

نکته مهم در انتخاب پاستای سالاد این است که هر چه ماکارونی‌تان فرمی‌تر باشد مواد سس و تکه‌های پنیر بیشتر به خوردش می‌رود.

تنوع سبزیجات سالاد ماکارونی

دقت داشته باشید سبزیجات سالاد ماکارونی به رنگ و شکل گرفتن این سالاد کمک بزرگی می‌کنند. بنابراین برای درست کردن سالاد ماکارونی می‌توانید با توجه به سلیقه و سبزیجاتی که در دسترس دارید، از انواع مختلف سبزیجات مثل فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های متنوع، خیار یا کدو سبز، پیاز یا پیازچه، هویج رنده شده یا خرد شده و حتی ذرت، نخود فرنگی، گل کلم و کلم بروکلی در کنار لبو استفاده کنید.

دست شما در تهیه سالادماکارونی آنقدر باز است که می‌توانید حتی به این سالاد کاهو هم اضافه کنید تا سالاد ماکارونی با کاهو داشته باشید.

اگر عاشق سالادهای الهام گرفته از کشور یونان هستید، نگاهی به طرز تهیه سالاد یونانی ما بیندازید.

محصولات گوشتی مناسب برای سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی را می‌توانید با مواد متنوعی آماده کنید تا مثلا سالاد ماکارونی با کالباس یا ژامبون و مرغ داشته باشید. اما در کل اگر مثلا نمی‌خواهید سالاد ماکارونی گیاهی بخورید، می‌توانید یک پیمانه کالباس سالامی، پپرونی، بوقلمون یا ژامبون خرد شده اضافه کنید. اگر دوست دارید کالباس خانگی داشته باشید می‌توانید طرز تهیه کالباس خانگی را هم مطالعه کنید. یا حتی از سوسیس استفاده کنید تا به این ترتیب سالاد ماکارونی با سوسیس داشته باشید. حتی می‌توانید یک مرغ پخته ریش‌ریش شده یا مرغ سوخاری را خرد کنید و داخل آن بیندازید.

علاوه بر این می‌توانید برای متنوع کردن سالاد ماکارونی خود به آن تن ماهی استفاده کنید و به این ترتیب سالاد ماکارونی با تن ماهی داشته باشید.

پنیرهای مورد نیاز این سالاد

احتمالا شوری پارمزانی که در این سالاد استفاده می‌کنید برای همیشه به خاطرتان می‌ماند چون این پنیر در مواد و سس سالاد ماکارونی به خوبی ذوب می‌شود.

پنیر دیگری که می‌توانید در سالاد ماکارونی استفاده کنید، موزارلا است. البته پنیرهای دیگر مثل پنیر فتا یا پنیر پارمزان را هم می‌توانید به عنوان یک طعم‌دهنده مناسب برای سالاد پاستا خود استفاده کنید.

طعم دهنده‌های مناسب سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی خود را می‌توانید با اضافه کردن مواد مخفی خاص‌تر کنید. مثلا می‌‌توانید سبزیجات ترشی و انواع فلفل تازه یا خشک شده را به سس این سالاد اضافه کنید.

سس آسان برای سالاد پاستا

بعد از این که در مورد موادی که می‌خواهید به سالاد اضافه کنید، تصمیم گرفتید، نوبت آن است که سس سالاد ماکارونی را درست کنید. در مورد سس این سالاد هم درست مثل موادش می‌توانید ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلف را کم و زیاد کنید و سسی با طعم مورد علاقه خود داشته باشید.

مثلا به نظر ما بهترین چاشنی برای سس این سالاد آویشن و فلفل سیاه است اما شاید از دید شما اضافه کردن آبلیمو در کنار پونه به این غذا طعم شگفت‌انگیزی بدهد.

سالاد ماکارونی سریع

برای تهیه سالاد ماکارونی سریع کافی است مواد داخلش را محدود کنید یا همه مواد را از مواد آماده مثل سبزیجات آماده پخته شده کنسروی استفاده کنید تا زمان کمتری برای تهیه سالاد ماکارونی صرف کنید.

سوالات رایج در مورد سالاد ماکارونی

باز هم با وجود تمام نکاتی که برایتان گفتیم، شاید هنوز سوالاتی برایتان مانده باشد.

مواد سالاد ماکارونی چیست؟

سالاد ماکارونی خود را می‌توانید با سبزیجات مختلف در کنار ماکارونی فرمی و چاشنی‌هایی مثل آویشن، انواع پنیر و آبلیمو درست کنید.

بهترین زمان مصرف سالاد ماکارونی چقدر است؟

سالاد ماکارونی مثل قرمه سبزی است که هر چقدر بیشتر بماند خوشمزه‌تر می‌شود اما در کل بهترین زمان مصرف سالاد ماکارونی در یخچال ۵ روز است.

دیدگاه ها

  1. وقتی تن ماهی باید حتما بیست دقیقه بجوشه، چجوری می نویسید که تهیه این سالاد فقط پانزده دقیقه زمان می‌بره ؟! از کاله انتظار می‌ره به جوشاندن تن ماهی تاکید بشه

    1. سلام آزاده عزیز
      به نکته بسیار خوبی اشاره کردید که نیاز هست همه رعایت کنند. این نکته رو برای اطلاع باقی دوستان به متن اضافه کردیم.
      اما به طور کلی، زمانی که برای تهیه دستورهای غذایی ذکر میشه شامل زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه است (مثل خرد کردن، یخ زدایی کردن و …) و زمانی که صرف پخت و تهیه (با هر روش، به صورت سرد و گرم) می شه، به همین خاطر جوشاندن تن ماهی ذکر نشده بود.