انواع پنیر که باید بشناسید – معرفی ۵۳ پنیر + عکس

انواع پنیر

پنیر یکی از قدیمی‌ترین خوراکی‌هایی است که بشر به صورت مداوم برای خود تهیه کرده و از خوردن آن در فرم‌های گوناگون لذت برده است. تاریخ‌شناسان می‌گویند ریشه‌های پنیر به ۴۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، زمانی که بازرگانان عرب، شیر را درون کیسه‌ای از جنس روده گوسفند نگه می‌داشتند. حرارت خورشید و جنس کیسه باعث می‌شد شیر دَلَمِه ببندد و به شکل یک خوراکی جامد درآید. با گذشت ۴۰۰۰ سال، اکنون بیش از ۱۸۰۰ نوع پنیر در جهان داریم که البته اکثر آن‌ها، متغیری از پنیری مشهورتر هستند. در ادامه این مقاله با انواع پنیر آشنا می‌شوید و کاربرد هرکدام را می‌شناسید.

دسته‌بندی‌های انواع پنیر

انواع پنیر

پیش از اینکه به صورت مستقیم به سراغ انواع پنیر برویم و مشخصه‌های هرکدام را بررسی کنیم، لازم است بدانیم که پنیر در چه دسته‌بندی‌های مختلفی جای می‌گیرد. این خوراکی معمولا براساس سن، بافت، طعم، نحوه آماده‌سازی، کشور یا منطقه مبدا و همینطور جنس شیر مورد استفاده دسته‌بندی می‌شود. ولی در کلی‌ترین حالت، ۷ نوع دسته‌بندی بیشتر نداریم:

  • پنیر سخت: پنیرهای سخت برای چند روز تا چند هفته تحت فشار قرار می‌گیرند تا تمام آب آن‌ها کشیده شده و دلمه‌ای متراکم به دست بیاید. این نوع از پنیر طعمی قوی و رطوبت بسیار کم دارد. فرایند جا افتادن پنیر، هرگونه رطوبت را از بین می‌برد و بنابراین پنیری سخت‌تر و خشک‌تر از پنیرهای دیگر خوهید داشت. از آن‌جایی که پنیر خشک جای مناسبی برای پرورش باکتری‌ها نیست، مدت بسیار بیشتری از انواع پنیر نرم دوام می‌آورد. از جمله پنیرهای سخت می‌توان به چدار، گرویر و پارمزان اشاره کرد.
  • پنیرهای نیمه‌سخت: پنیرهای نیمه‌سخت هم رطوبت کمتری نسبت به پنیرهای نرم دارند و تحت فشاری که اکثر آب را می‌کشد به دست می‌آیند، اما طبیعتا میزان فشار به اندازه پنیرهای سخت نیست. امنتال، گودا و مانتری جک همگی پنیرهایی نیمه‌سخت هستند.
  • پنیرهای نرم و تازه: این نوع از پنیر برخلاف پنیرهای سخت تحت فشار قرار نمی‌گیرد. رطوبت با استفاده از جاذبه کشیده می‌شود و خود پنیر هم نیازی به جا افتادن ندارد. بنابراین پنیری نرم گیرمان می‌آید که به خاطر رطوبت زیاد، با راحتی روی نان پخش می‌شود. از جمله پنیرهای این دسته‌بندی می‌توان به پنیر خامه‌ای، فتا، ماسکارپونه و ریکوتا اشاره کرد.
  • پنیرهای نرم-رسیده: منظور از «نرم-رسیده»، پنیرهایی است که به خاطر کپکی به نام «پنی‌سیلین کاندیدوم»، پوسته‌ای شکننده و سفیدرنگ دارند،‌ مانند پنیر بری و کممبر.
  • پاستا فیلاتا: پنیرهای «دلمه کشیده» یا «پاستا فیلاتا» با غرق کردن دلمه پنیر در آب، تا زمانی که خواصی لاستیکی پیدا کند، به دست می‌آیند. سپس می‌توان این پنیر را کش آورد و به آن بافتی رسید که در پنیرهایی مانند پنیر کبابی و موزارلا مشاهده می‌کنیم.
  • پنیرهای رگه‌آبی: از جمله پنیرهای آبی‌رنگ می‌توان به گورگونزولا،‌ راکفورت و استیلتون اشاره کرد که با افزودن کپک پنی‌سیلیوم (+) تهیه می‌شوند. این کپک به دلمه واکنش نشان داده و طعم و رنگ به‌خصوص پنیرهای رگه‌آبی را به وجود می‌آورد.
  • پنیرهای عمل‌آوری‌شده: وقتی صحبت از پنیرهای پروسس یا عمل‌آوری‌شده باشد، ذهن بسیاری از ما به سراغ محصولات مصنوعی و ارزان‌قیمت می‌رود که البته قضاوتی آنقدرها منصفانه نیست. پنیر عمل‌آوری‌شده با ترکیب کردن و حرارت دادن پنیرهای طبیعی به دست می‌آید. اگرچه این توصیف بیش از اندازه ساده به نظر می‌رسد، اما هدف نهایی تهیه پنیری با مشخصه‌های کاملا به‌خصوص است. برخی پنیرها قرار است دوام طولانی داشته باشند، برخی در دمایی خاص ذوب می‌شوند و برخی هم حاوی مواد مغذی هستند.

انواع پنیر : ۵۳ پنیر مختلف که باید بشناسید

حالا که با دسته‌بندی‌های مختلف پنیرها آشنا شدید، بیایید به سراغ محبوب‌ترین پنیرهای جهان برویم. در ادامه، ۵۳ نوع پنیر مختلف را بررسی خواهیم کرد.

پنیر آمریکایی (American Cheese)

انواع پنیر

پنیر آمریکایی یکی از پرفروش‌ترین محصولات در کشورهای غربی است و می‌توانید آن را در اکثر فروشگاه‌ها پیدا کنید. این گزینه‌ای عالی برای ساندویچ‌ها و برگرهایی است که باید به صورت گرم میل شوند، زیرا هم خیلی خامه‌ای است و هم به راحتی آب می‌شود.

ماده غذاییمقدار
کالری۷۵
چربی۶.۳ گرم
سدیم۳۴۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۱ گرم
فیبر۰
شکر۰.۵ گرم
پروتئین۳.۷ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۰ گرم پنیر آمریکایی

پنیر آسیاگو (Asiago Cheese)

پنیر آسیاگو

آسیاگو یکی از انواع پنیر ایتالیایی است که از شیر گاو به دست می‌آید و در دو حالت رسیده یا نارس به فروش می‌رسد. فرایند جا افتادن پنیر می‌تواند ۹ ماه طول بکشد و در نتیجه آن، پنیری سخت‌تر به دست می‌آید که طعمی قوی‌تر و رنگی زرد دارد. آسیاگوی نارس به رنگ سفید است، بافتی نرم‌تر دارد و طعمی ملایم‌تر می‌دهد.

بلوچیز (Blue Cheese)

انواع پنیر

بلو چیز نامی است که از آن برای توصیف مجموعه‌ای از پنیرهای حاوی رگه‌های آبی‌رنگ استفاده می‌شود. این رگه‌های آبی به خاطر کپکی به نام پنی‌سیلیوم است که حین فرآوری به پنیر تزریق می‌شود. پنی‌سیلیوم با دلمه‌های پنیر واکنش نشان می‌دهد و نتیجه این واکنش، رنگ‌ها و طعم‌های هیجان‌انگیز است.

اصلی‌ترین پنیرهای خانواده بلوچیز، راکفورت (فرانسوی)، گورگونزولا (ایتالیایی)، کابرالس (اسپانیایی)، استیلتون (انگلیسی) و دنیش بلو (دانمارکی) نام دارند. قوی‌ترین عطر و طعم متعلق به راکفورت است و دنیش بلو هم ملایم‌ترین پنیر به حساب می‌آید. بلوچیز ساختاری نرم و خامه‌ای دارد و به راحتی می‌شکند.

معمولا مردم یا عاشق این پنیر می‌شوند یا از آن متنفر. اگر عاشق بلوچیز خامه‌ای شدید، می‌توانید از آن در طرز تهیه سالاد استیک، طرز تهیه سالاد اسفناج، طرز تهیه همبرگر بلوچیز یا طرز تهیه سوفله استفاده کنید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۰
چربی۸٫۱ گرم
سدیم۳۲۶ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۷ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۶.۱ گرم
کلسیم۱۵۰ میلی‌گرم
زینک ۰.۸ میلی‌گرم
ویتامین A۵۶.۲ میکروگرم
ویتامین B12۰.۳ میکروگرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم بلو چیز

بوکانچینی (Bocconcini)

انواع پنیر

بوکانچینی در زبان ایتالیایی به معنای «لقمه‌های کوچک» است. این پنیر در واقع به شکل توپک‌هایی از جنس موزارلا است و درست مانند آن رنگی سفید، طعمی شیرین و بافتی نرم و اسفنجی دارد. معمولا این پنیر را به صورت یک‌جا و مانند تخم مرغ آب‌پز می‌خورند.

ماده غذاییمقدار
کالری۶۹
چربی۵.۱ گرم
سدیم۱۴۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۵ گرم
فیبر۰
شکر۰.۲ گرم
پروتئین۵.۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر بوکانچینی

پنیر بری (Brie Cheese)

پنیر بری

بری جزو پرفروش‌ترین پنیرهای جهان نیست، اما همچنان یکی از گزینه‌های نسبتا محبوب به حساب می‌آید. بری جنسی نرم و ابریشمی دارد و درون قالب‌های گرد تهیه می‌شود. این پنیر را معمولا در دمای اتاق و همراه با نان یا کراکر می‌خورند و می‌توان آن را روی نان هم مالید. پنیر بری به خودی خود یک دسر معرکه است، اما می‌توانید آن را با دسرهایی مانند کیک یخچالی هم ترکیب کنید. طرز تهیه کیک یخچالی را در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.

ماده غذاییمقدار
کالری۹۵
چربی۷.۹ گرم
سدیم۱۷۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۵.۹ گرم
کلسیم۵۲.۲ گرم
فسفر۵۳.۳ میلی‌گرم
ویتامین B12۰.۴۶۸ میکروگرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر بری

پنیر بوراتا (Burrata Cheese)

بوراتا

بوراتا نوعی پنیر سفید نیمه‌نرم است که در جنوب ایتالیا و با شیر بوفالو تهیه می‌شود. این پنیر شباهاتی به موزارلا دارد، اما بافت داخلی‌اش نرم‌تر و شیری‌تر است. بوراتا معمولا در دمای اتاق و همراه با گوجه فرنگی، ریحان و نان ایتالیایی سرو می‌شود. البته که مصارف بوراتا به همین محدود نشده و از آن می‌توان برای تهیه سالادها و در طرز تهیه پیتزاهای خانگی معرکه هم استفاده کرد.

ماده غذاییمقدار
کالری۸۵
چربی۶.۳ گرم
پتاسیم۲۱.۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰
فیبر۰
شکر۰.۳ گرم
پروتئین۶.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر بوراتا

پنیر بوترکیزه (Butterkäse)

انواع پنیر

بوترکیزه در زبان آلمانی به معنای «پنیر کره‌ای» است. این پنیر شکلی خامه‌ای نیمه‌نرم و طعمی نسبتا نمکی داشته و از شیر گاو به دست می‌آید. آلمانی‌ها اواخر سده ۲۰ میلادی این پنیر را اختراع کردند، اما بعد مهاجران آن را با خود به نقاط دیگر جهان بردند. از پنیر بوترکیزه هم در ساندویچ‌ها و هم در پخت‌وپز روزمره استفاده می‌شود. خود آلمانی‌ها معمولا پنیر بوترکیزه دودی را انتخاب می‌کنند تا قادر به ترکیب کردن آن با خوراکی‌های بیشتری باشند.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۵
چربی۸.۴ گرم
پتاسیم۳۶.۶ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۸ میلی‌گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر بوترکیزه

پنیر کابرالس (Cabrales)

کابرالس

پنیر کابرالس در واقع نسخه اسپانیایی بلوچیز است. این پنیر به صورت انحصاری در منطقه آستوریاس کشور اسپانیا تولید می‌شود، آن هم با قواعدی بسیار سختگیرانه و کمترین فضا برای ایجاد تغییر در فرمول تهیه پنیر. کابرالس را فقط می‌توان با شیر غیر پاستوریزه گاو یا ترکیبی از شیرهای گاو، بز و گوسفند تهیه کرد. اما فارغ از شیر مورد استفاده، تمام حیوانات باید در همان منطقه آستوریاس پرورش یافته باشند تا این پنیر خاص به وجود آید. در نهایت باید گفت که یافتن پنیر کابرالس در بسیاری از نقاط جهان دشوار یا عملا غیرممکن است.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۰
چربی۸.۱ گرم
کلسیم۱۵۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۷ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر کابرالس

پنیر کممبر (Camembert Cheese)

کمببر

کممبر پنیری فرانسوی است که شباهت زیادی به پنیر بری دارد، اما شهرتش را مدیون طعم قوی‌تر و سختی بیشتر نسبت به بری است. درست مانند بری، پنیر کممبر در ترکیب با کراکر و مربا بی‌نظیر می‌شود و هرچه بیشتر جا بیفتد، طعمی بهتر و نرمی بیشتر خواهد داشت. بهترین راه آشنایی با این خوراکی خوش‌طعم، تهیه فوندوی پنیر کمببر است که در کمتر از نیم ساعت حاضر می‌شود.

ماده غذاییمقدار
کالری۸۵
چربی۶٫۹ گرم
کلسیم۱۱۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۱ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۵.۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر کمببر

پنیر چدار (Cheddar Cheese)

انواع پنیر

چدار در بسیاری از کشورهای جهان جزو پرفروش‌ترین انواع پنیر است و دلایل خوبی هم پشت این محبوبیت پیدا می‌کنید. ریشه‌های این پنیرِ شیر گاو به انگلیس و قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد، زمانی که به شکل یک پنیر سخت تهیه می‌شد. در دنیای مدرن اما چدار را به عنوان پنیری اندک تند و تیز، خامه‌ای و نرم می‌شناسیم که به شکلی جادویی روی برگر آب می‌شود.

چدار پنیری واقعا انعطاف‌پذیر است و می‌توانید از آن در انبوهی از دستورهای غذا مانند طرز تهیه مک اند چیز، طرز تهیه توپک پنیری، سس پنیر چدار و طرز تهیه پنکیک بیکن استفاده کنید. حتی اگر مقداری حوصله به خرج بدهید، می‌توانید به تهیه پنیر چدار در خانه مشغول شوید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۵
چربی۹.۴ گرم
کلسیم۲۰۱ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۹ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر چدار

پنیر کالبی (Colby Cheese)

کالبی

کالبی در جمع ۱۰۰ پنیر پرفروش جهان است و با شیر پاستوریزه گاو تهیه می‌شود. این پنیر طعمی ملایم دارد و به همین خاطر، معمولا با پنیرهای دیگر ترکیبش می‌کنند. یکی از رایج‌ترین ترکیب‌ها، «کالبی-جک» (ترکیب دو پنیر مانتری جک و کالبی) نام دارد و به رنگ‌بندی سفید و زردش مشهور است. کالبی-جک طعمی بی‌نظیر به ساندویچ‌های شما می‌دهد و به خوبی هم آب می‌شود، پس می‌توانید از آن در تهیه غذاهایی مانند ناچو هم استفاده کنید.

ماده غذاییمقدار
کالری۲۶۰
چربی۲۱ گرم
کلسیم۴۵۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۷ گرم
فیبر۰ گرم
شکر۰.۳ گرم
پروتئین۱۵.۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۶۶ گرم پنیر کالبی

پنیر کوتیا (Cotija Cheese)

کوتیا

کوتیا یکی دیگر از انواع پنیر است که آن را به وفور در غذاهای مختلف مکزیکی مانند طرز تهیه تاکو، طرز تهیه آنچیلادا و ناچو پیدا می‌کنید. این پنیر که از شیر گاو به دست می‌آید، بسیار ترد و شکننده است و طعمی نسبتا نمکی دارد. دفعه بعدی که تصمیم به تهیه تاکو گوشت لذیذ گرفتید، سعی کنید پنیرش از نوع کوتیا باشد تا عطر و طعمی واقعا مکزیکی گیرتان بیاید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۸
چربی۹ گرم
کلسیم۲۴۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۳۰ گرم پنیر کوتیا

پنیر کاتیج (Cottage Cheese)

کاتیج

پنیر کوتاژ یا کاتیج یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان آمریکایی‌ها است و با شیر گاو تهیه می‌شود. برای تهیه کاتیج، دلمه‌ها را از پنیراب جدا کرده و تحت هیچ فشاری قرار نمی‌دهند تا بافتی خامه‌ای و توده‌ای پیدا کنند. این پنیر پنیری بسیار سالم است که در هر ۱۰۰ گرم، ۱۰ گرم پروتئین و انبوهی ویتامین و مواد معدنی دارد. کاتیج را هم می‌توان به صورت خالی و هم در کنار هر میوه‌ای مصرف کرد. یا اینکه می‌شود از آن برای تهیه غذاهایی مانند طرز تهیه پاستای پنیر کاتیج کمک گرفت.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۸
چربی۹ گرم
کلسیم۲۴۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۳۰ گرم پنیر کوتیا

پنیر خامه‌ای (Cream Cheese)

انواع پنیر

ویلیام لارنس نیویورکی کسی بود که پنیر خامه‌ای را طی سال ۱۸۷۲ میلادی اختراع کرد. او به خوبی می‌دانست که در حال تهیه یک خوراکی لبنی معرکه است و بنابراین کارخانه‌ای کامل را خرید تا پنیر خامه‌ای امروزی که همه ما عاشقش هستیم را تجاری‌سازی کند. لارنس از ترکیب شیر و خامه استفاده می‌کرد و پیش از اینکه این دو را به شکل نوعی پوره درآورد، تمام پنیراب را می‌گرفت. نتیجه کارش هم پنیر خامه‌ای بی‌نظیری بود که به راحتی روی نان پخش می‌شد.

مهم‌ترین نکته راجع به پنیر خامه‌ای،‌ انعطاف‌پذیری آن است که باعث می‌شود هم در انواع غذاها و هم در دسرها استفاده شود: از طرز تهیه سینه مرغ و پنیر و اسفناج و طرز تهیه پاستای آلفردو گرفته تا طرز تهیه چیز کیک نیویورکی و طرز تهیه مینی‌کیک هویج.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۲
چربی۱۰ گرم
کلسیم۲۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۶ گرم
فیبر۰
شکر۱.۱ گرم
پروتئین۱.۸ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۹ گرم پنیر خامه‌ای

دنیش بلو یا دنابلو (Danish Blue | Danablu)

دنیش بلو

دنیش بلو را احتمالا بتوانیم ملایم‌ترین پنیر در میان انواع بلوچیز به حساب بیاوریم، بنابراین اگر تردیدهای خودتان را نسبت به بلوچیز دارید یا از آن متنفر هستید، شاید بهتر باشد به سراغ این یکی بروید. اوایل قرن بیستم میلادی بود که فردی دانمارکی به نام ماریوس بوئل این پنیر را اختراع کرد. بنابراین نسبت به راکفورت و استیلیتون که قرن نهم و هجدهم میلادی از راه رسیدند، دنیش بلو عضوی تازه‌وارد در خانواده بلوچیز به حساب می‌آید.

این پنیر از شیر گاو تهیه شده و نیمه‌نرم است. روش تهیه آن هم مثل بلوچیزهای دیگر است و از سوزن‌هایی مخصوص برای ایجاد جریان هوا درون پنیر استفاده می‌شود تا کپک پنی‌سیلیوم قادر به رشد باشد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۰
چربی۱۰ گرم
کلسیم۱۲۰
کربوهیدرات۰
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم دنیش بلو

ادام (Edam)

انواع پنیر

چیزی که ادام را از انواع پنیر های دیگری که در این مقاله آورده‌ایم متمایز می‌کند، سازگاری آن با چاشنی‌های مختلفی است که طعمش را دگرگون یا تکمیل می‌کنند. ادام نوعی پنیر نیمه-سخت است که از سرشیر به دست آمده و طعمی شیرین و آجیلی را زیر زبان می‌آورد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۱
چربی۷.۹ گرم
کلسیم۲۰۷ میلی گرم
کربوهیدرات۰.۴ گرم
فیبر۰
شکر۰.۴
پروتئین۷.۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر ادام

امنتال (Emmental)

امنتال

این هم پنیری قدیمی و سوئیسی است که قدمتش به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد. امنتال رنگ زرد روشن و طعمی ملایم و دلچسب دارد. برای تهیه این پنیر،‌ دلمه‌ها را پیش از قرار دادن در معرض فشار، می‌پزند و حباب‌هایی در این فرایند شکل می‌گیرند که همان حفره‌های معروف «پنیر سوئیسی» را به وجود می‌آورند.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۱
چربی۸٫۸ گرم
کلسیم۲۵۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۴ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۷.۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر امنتال

پنیر فتا (Feta Cheese)

پنیر فتا

ابتدای مقاله از این گفتیم که انواع پنیرها در هفت دسته‌بندی مختلف جای می‌گیرند و پنیر «برایند» (Brined) هم می‌توانست دسته‌بندی هشتم باشد. پنیرهای برایند در آب‌نمک غوطه‌ور می‌شوند تا طعمی اسیدی به خود بگیرند. فتا هم چنین پنیری است. ریشه‌های پنیر فتا به یونان بازمی‌گردد و در حالت سنتی، با شیر گوسفند یا بز تهیه می‌شود. در نهایت باید اضافه کرد که فتا بسیار ترد و شکننده است و به زیبایی طرز تهیه سالاد یا هر غذای دیگری می‌نشیند.

ماده غذاییمقدار
کالری۷۵
چربی۶ گرم
کلسیم۱۴۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۲ گرم
فیبر۰
شکر۱.۲ گرم
پروتئین۴ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر فتا

پنیر فونتینا (Fontina)

انواع پنیر

فونتینا پنیری از جنس شیر گاو است که از قرن دوازدهم میلادی تاکنون در کوه‌های آلپ ایتالیا تهیه شده است. فونتینا در آن زمان پنیری بسیار تند و تیز بود،‌ اما همینطور که راهش به نقاط مختلف جهان باز شد، تغییراتی هم در آن پدید آمد. آمریکا، آرژانتین، سوئد، دانمارک و کانادا هم امروزه به جمع تولیدکنندگان فونتینا پیوسته‌اند و پنیری تهیه می‌کنند که طعمی ملایم و بافتی نیمه‌نرم دارد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۰
چربی۸.۸ گرم
کلسیم۱۵۶ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۴ گرم
فیبر۰
شکر۰.۴ گرم
پروتئین۷.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر فونتینا

پنیر بز (Goat Cheese)

پنیر بز

از عبارت «پنیر بز» برای توصیف هرگونه پنیر نرمی استفاده می‌شود که با شیر بز به دست آمده باشد. پنیر بز اندکی زننده‌تر از پنیر گاو است و معمولا به شکل رول بسته‌بندی می‌شود. فرانسوی‌ها به صورت خاص علاقه فراوان به این نوع پنیر دارند و آن را در ترکیب با ساندویچ‌های گوشت، مربا یا سالاد مصرف می‌کنند. همانطور که با خواندن مقاله تا اینجا هم متوجه شده‌اید، پنیرهای دیگری هم داریم که با شیر بز تهیه می‌شوند،‌ اما لزوما با نام «پنیر بز» شناخته نمی‌شوند.

تاریخ‌شناسان عقیده دارند که انسان‌های ۱۰ الی ۱۲ هزار سال پیش شیر بز می‌نوشیده‌اند و حدودا از ۷۰۰۰ سال پیش هم شروع به تهیه پنیر از آن کردند. این یعنی برای چند هزار سال از پتانسیل‌های حقیقی شیر بز بی‌خبر بوده‌ایم. بد نیست بدانید بزها حیواناتی سرسخت به حساب آمده و در مناطق و اقلیم‌هایی رشد می‌کنند که جایی مناسب برای گاو و گوسفندنیست. علاوه بر این، شیر بز آکنده از مواد مغذی است.

ماده غذاییمقدار
کالری۷۵
چربی۶ گرم
کلسیم۴۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۵.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر بز

گورگونزولا (Gorgonzola)

انواع پنیر

پنیر گورگونزولا سوغات شهری با همین نام در ایتالیا است، اما امروزه در نقاط دیگر جهان هم تولید می‌شود. برای تهیه این نوع پنیر باید به سراغ شیر کامل گاو رفت و مثل انواع پنیر رگه‌آبی، کپک پنی‌سیلیوم را به درون آن تزریق کرد. داریم راجع به بلوچیزی ملایم صحبت می‌کنیم که شبیه دنیش بلو بوده و قطعا هم تند و تیزی کمتری نسبت به راکفورت دارد. اگر هیچوقت شانس امتحان کردن گورگونزولا را نداشته‌اید، می‌توانید خودتان با تهیه سالاد پاستا یا تهیه ریزوتو دلچسب لذت ببرید.

ماده غذاییمقدار
کالری۷۵
چربی۶ گرم
کلسیم۴۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۵.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر گورگونزولا

پنیر گودا (Gouda)

گودا

پنیر گودا یکی از محبوب‌ترین پنیرهای هلند است که در اصل در شهری با همین نام خرید و فروش می‌شد. گودا پنیری نیمه‌سخت است که با شیر گاو تهیه شده و برای مدتی طولانی عمل می‌آید. وقتی هنوز آنقدرها جا نیفتاده، طعمی ملایم و خامه‌ای دارد و در گذر زمان، تند و تیزتر می‌شود. بسته به اینکه به دنبال چه عطر و طعمی می‌گردید، می‌توانید گودا را بین چند هفته تا ۷ سال عمل بیاورید. با توجه به اینکه برای نخستین بار در دست‌نوشته‌هایی متعلق به قرن دوازدهم به پنیر گودا اشاره شده، هلندی‌ها وقت زیادی داشته‌اند تا فرمولی بی‌نقص برای تهیه آن به وجود آورند.

پنیر گودا به خوبی روی گستره وسیعی از خوراکی‌ها و مواد غذایی می‌نشیند. برای مثال می‌توانید صبح خود را با تهیه املت سبزیجات و گودا آغاز کنید، به سراغ تهیه پاستا با پنیر گودا بروید و یا حتی سوپ بروکلی و گودا بپزید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۱
چربی۷٫۸ گرم
کلسیم۱۹۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰٫۶ گرم
فیبر۰
شکر۰٫۶ گرم
پروتئین۷٫۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر گودا

گرانا پادانو (Grana Padano)

انواع پنیر

گرانا پادانو نوعی پنیر سخت ایتالیایی و محبوب است که از سرشیر گاو تهیه شده و برای حداقل یک سال عمل می‌آید. این پنیر را می‌توانید در هر دستور غذایی جایگزین پارمزان کنید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۲۰
چربی۹ گرم
کلسیم۲۵۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱ گرم
فیبر۰ گرم
شکر۰ گرم
پروتئین۹ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر گرانا پادانو

پنیر گرویر (Gruyere)

پنیر گرویر

گرویر پنیری سوئیسی است که نامش را از یکی از شهرهای این کشور قرض گرفته است. معمولا از این پنیر سخت برای تهیه فوندو و سوپ پیاز فرانسوی استفاده می‌شود. گرویر جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی کشور آلمان هم دارد و از آن برای تهیه غذای لذیذ «اشپاتزل» بهره می‌گیرند.

ماده غذاییمقدار
کالری۲۲۳
چربی۱۷.۵ گرم
کلسیم۵۴۶ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰.۲ گرم
پروتئین۱۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۵۴ گرم پنیر گرویر

هالومی (Halloumi)

انواع پنیر

پنیر هالومی یا پنیر کبابی سوغات کشور قبرس است. این پنیر در دمایی بسیار بالا ذوب می‌شود و بنابراین گزینه‌ای کاملا ایده‌آل برای پخت‌وپز به حساب می‌آید. هالومی ضمنا پنیری نسبتا سالم بوده و با چربی و کالری اندک خود گزینه مناسبی برای افراد با سبک زندگی سالم است. ۱۰۰ گرم از این پنیر حاوی ۲۰ گرم پروتئین است. ناگفته نماند که پنیر کبابی بافتی خامه‌ای و جویدنی دارد و طعمی که اندکی به ترشی می‌زند. اگرچه موارد استفاده از این پنیر متنوع است اما هالومی صرفا گریل‌شده یکی از لذیذترین خوراکی‌هایی خواهد بود که در تمام زندگی می‌خورید.

ماده غذاییمقدار
کالری۸۵
چربی۶.۳ گرم
کلسیم۱۴۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰.۳ گرم
پروتئین۶.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر هالومی

پنیر هاوارتی (Havarti Cheese)

هاوارتی

هاوارتی هم یکی دیگر از انواع پنیر های نیمه‌نرمی است که با شیر پاستوریزه گاو تهیه می‌شود. دانمارکی‌ها این پنیر را در سال ۱۹۲۱ اختراع کردند و در سال ۱۹۵۲ هم نام هاوارتی را برایش انتخاب کنند. امروز که این مقاله را می‌خوانید، دانمارکی‌ها در هر سال بیش از ۱۷ هزار تن هاوارتی تولید می‌کنند. این پنیر نسبتا خامه‌ای گزینه‌ای عالی برای ساندویچ‌ها به حساب آمده و احتمالا حتی از پنیر گریل‌شده هم بهتر باشد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۴
چربی۸.۳ گرم
کلسیم۱۸۹ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۸ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر هاوارتی

پنیر رودکا (Hrudka)

انواع پنیر

رودکا به نام‌های «پنیر تخم مرغی اوکراینی» یا «پنیر ایستر اروپای شرقی» هم شناخته می‌شود. برخلاف اکثر پنیرهایی که معرفی کردیم، گیر آوردن این یکی دشوار است. رودکا از تخم مرغ تهیه شده و برای چندین نسل، عنصری مهم در جشن ایستر اوکراینی به حساب آمده است.

جارلزبرگ (Jarlsberg)

انواع پنیر

جارلزبرگ پنیری نروژی است که فراتر از مرزهای این کشور هم به محبوبیت رسیده. این پنیر به سبک سوئدی و با شیر گاو تهیه می‌شود. بافت نیمه‌نرم جارلزبرگ و پوسته زردرنگ و مومی آن، شباهت زیادی به امنتال دارد. از این پنیر در ساندویچ‌های سرد و گرم، طرز تهیه کاسرول و همینطور سینی مزه استفاده می‌شود.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۱
چربی۸ گرم
کلسیم۲۵۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۴ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۷٫۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر جارلزبرگ

پنیر مانچگو (Manchego Cheese)

مانچگو

مانچگو نوعی پنیر سخت اسپانیایی است که تنها با شیر گوسفند به دست می‌آید. این پنیر که برای مدت نسبتا زیادی هم به عمل می‌آید، یکی از پایه‌های اصلی طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی است. اگر هم چیزی متفاوت می‌خواهید که کربوهیدرات کمتر داشته باشد، تهیه گراتن سبزیجات را پیشنهاد می‌کنیم.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۲۸
چربی۱۰ گرم
کلسیم۲۵۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰.۶ گرم
پروتئین۸.۷ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر مانچگو

ماسکارپونه (Mascarpone)

انواع پنیر

ماسکارپونه عنصر اسرارآمیزی است که ایتالیایی‌ها در طرز تهیه تیرامیسو استفاده می‌کنند. این پنیر شباهت زیادی به پنیر خامه‌ای آمریکایی دارد، اما خامه‌ای‌تر بوده و چربی بیشتری را شامل می‌شود. درست مانند پنیر خامه‌ای، ماسکارپونه با انواع خوراکی‌ها سازگار است و می‌توانید آن را هم در غذاهای شیرین و هم ترش و نمکی پیدا کنید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۲۲
چربی۱۳ گرم
کلسیم۲۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۹ گرم
فیبر۰
شکر۰.۷ گرم
پروتئین۱.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر ماسکارپونه

مانتری جک (Monterey Jack)

مانتری جک

مانتری جک پنیری آمریکایی است که از شیر پاستوریزه گاو به دست می‌آید و در ترکیب با برگر بی‌نظیر می‌شود، زیرا به خوبی آب شده و طعمی خوشایند زیر زبان می‌آورد. از این پنیر می‌توان در بسیاری از پاستاها و کاسرول‌ها هم استفاده کرد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۶
چربی۸.۶ گرم
کلسیم۲۱۱ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۹ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر مانتری جک

موزارلا (Mozzarella)

انواع پنیر

از میان انواع پنیر، موزارلا کمترین نیاز را به معرفی دارد، زیرا تقریبا همه ما بارها و بارها آن را خورده‌ایم و هر بار هم عاشقش بوده‌ایم. موزارلا در دسته‌بندی «پاستا فیلاتا» (Pasta Filata) یا «پنیر دلمه کشیده» قرار می‌گیرد. برای تهیه این نوع پنیر، دلمه را آنقدر در آب غوطه‌ور می‌کنند تا شکل لاستیکی و کشسان به خودش بگیرد و به شکل همان موزارلایی که می‌شناسیم دربیاید.

موزارلا در سال ۱۵۷۰ میلادی و در ایتالیا اختراع شد، اما طبیعتا امروز راهش را به تمام نقاط جهان باز کرده و تبدیل به یکی از پنج پنیری شده که بیشترین میزان تولید را دارند. از تهیه املت اسفناج و تهیه اسپاگتی فوری گرفته تا طرز تهیه پیتزا و طرز تهیه شنیسل مرغ،‌ راه‌های زیادی برای لذت بردن از موزارلا وجود دارد.

ماده غذاییمقدار
کالری۸۵
چربی۶.۳ گرم
کلسیم۱۴۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰.۳ گرم
پروتئین۶.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم موزارلا

پنیر مونستر (Muenster Cheese)

مونستر

مونستر پنیری است که با غوطه‌ور شدن در آب‌نمک تهیه می‌شود و به خاطر رنگ نارنجی‌ ناشی از رنگ خوراکی آناتو، به راحتی قابل تشخیص است. از سوی دیگر مونستر را می‌توان پنیری کره‌ای توصیف کرد که در ترکیب با خوراکی‌های زیادی مانند انواع ماکارونی، تهیه چیز برگر، کسادیای مرغ و البته تهیه ساندویچ پنیر گریل‌شده معرکه می‌شود.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۴
چربی۸.۵ میلی‌گرم
کلسیم۲۰۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۳ گرم
فیبر۰
شکر۰.۳ گرم
پروتئین۶.۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر مونستر

پنیر نوفشاتل (Neufchâtel)

انواع پنیر

نوفشاتل پنیری نرم است که از قرن ششم میلادی به بعد در منطقه نرماندی فرانسه تولید می‌شود و برای عمل آوردن آن از کپک استفاده می‌کنند. ظاهر این پنیر بی‌شباهت به بری یا کممبر نیست و با همان پوسته سفیدرنگ و خوراکی پوشانده شده. طعم نوفشاتل اندکی تیزتر از دو پنیر دیگر است و به جای بافت خامه‌ای، بافتی ماسه‌ای و دانه‌ای دارد.

ماده غذاییمقدار
کالری۷۲
چربی۶.۵ گرم
کلسیم۳۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱ گرم
فیبر۰
شکر۰.۹ گرم
پروتئین۲.۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر نوفشاتل

پنیر (Paneer)

پنیر هندی

آنچه در زبان هندی خیلی ساده به عنوان «پنیر» شناخته می‌شود به معنای پنیری تازه است که از شیر گاو یا بوفالوی جوان به دست می‌آید. چنین پنیری شباهت‌هایی نسبی به پنیر کاتیج دارد، اما می‌توان آن‌ را فشرده هم کرد تا بافتی شبیه به «توفو» پیدا کند.

حتی بعد از فشرده‌سازی هم این نوع پنیر شکنندگی خود را حفظ کرده و طعمی ملایم را همراه با مقادیر قابل توجهی از پروتئین در اختیارتان می‌گذارد. این پنیر آب نمی‌شود و بنابراین فرصت خوبی در آشپزی با پنیر به وجود می‌آورد. به عنوان مثال می‌توان تکه‌های پنیر را درون انواع سوپ یا کباب ریخت. ناگفته نماند که پنیر می‌تواند اصلی‌ترین جایگزین گوشت برای گیاهخواران باشد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۸۲٫۵
چربی۱۴٫۵ گرم
کلسیم۳۴۵٫۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۸ گرم
فیبر۰
شکر۱.۴ گرم
پروتئین۱۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۶۰ گرم پنیر

پنیر پارمزان (Parmesan)

انواع پنیر

پارمزان نوعی پنیر ایتالیایی سخت است که برای اولین بار در سده ۱۲ یا ۱۳ میلادی تهیه شد. پنیر پارمزان را معمولا به صورت رنده شده مصرف می‌کنند و بخش اعظمی از شهرت آن هم مدیون عطر تند و طعم شیرینش است. در بسیاری از نقاط جهان پارمزان را روی پاستا می‌ریزند. می‌توانید از آن در دستورهای دیگر مانند طرز تهیه لازانیا بادمجان، طرز تهیه پیتزای چیکن پارمزان یا طرز تهیه گراتن بادمجان هم استفاده کنید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۲۶
چربی۸.۴ گرم
کلسیم۲۵۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات۴.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۸.۴ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پارمزان

پارمیژیانو رژیانو (Parmigiano Reggiano)

پارمیژیانو رژیانو

اگرچه در اکثریت مواقع می‌توان از پارمیژیانو رژیانو به جای پارمزان استفاده کرد، اما این دو پنیرهایی یکسان نیستند. پارمژیانو رژیانو فقط در منطقه پارما ایتالیا و با درپیش‌گیری دستورالعمل‌هایی سخت‌گیرانه تولید می‌شود. به عنوان مثال این نوع پنیر باید حداقل به مدت ۱۲ ماه عمل بیاید، اما چنین قاعده‌ای راجع به پارمزان وجود ندارد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۲۶
چربی۸.۴ گرم
کلسیم۲۵۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات۴.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۸.۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر پارمیژیانو رژیانو

پکورینو رومانو (Pecorino Romano)

انواع پنیر

این پنیر شیر گوسفند که در جنوب ایتالیا تهیه می‌شود طعمی تند و تیز و نمکی دارد و معمولا هم به صورت رنده‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پکورینو در ایتالیایی به معنای «گوسفند» است و بنابراین نمی‌توان در فرایند تهیه این نوع پنیر تقلب کرد و به سراغ شیر حیوانی دیگر رفت. گفته می‌شود پنیر رومانو یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ارتش روم باستان بوده است و تا همین امروز با همان فرایند صدها سال پیش تولید می‌شود.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۰
چربی۷٫۶ گرم
کلسیم۳۰۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱ گرم
فیبر۰
شکر۰.۲ گرم
پروتئین۹ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پکورینو رومانو

پپر جک (Pepper Jack)

پپر جک

پپر جک را می‌توان پنیری اندک متفاوت از مانتری جک به حساب آورد که با انواع فلفل‌ و سایر ادویه‌ها طعم‌دار شده است. به خاطر رطوبت داخلی زیاد، پپر جک به راحتی آب می‌شود و بنابراین گزینه‌ای کاملا مناسب برای ساندویچ‌های برگر است. در هر دستور غذایی که متکی بر مانتری جک باشد می‌توانید پپر جک را جایگزین آن کنید، اما طبیعتا باید منتظر عطر و طعمی قوی‌تر باشید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۴
چربی۸.۵ گرم
کلسیم۲۰۹ گرم
کربوهیدرات۰.۲ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۹ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر پپر جک

پنیر پروسس (Processed Cheese)

انواع پنیر

پنیرهای مختلفی را می‌توان در دسته‌بندی «پنیر پروسس» قرار داد. برخی از مردم جهان سعی می‌کنند به دلایلی که در ابتدای مقاله آوردیم، به صورت کامل از این نوع پنیر بپرهیزند. اما حقیقت این است که این نوع از پنیرها آزادی عمل زیادی به هنگام پخت‌وپز را به همراه می‌آورند و می‌توانید کنترلی کامل بر عطر و طعم غذا داشته باشید.

ماده غذاییمقدار
کالری۶۶
چربی۴.۹ گرم
کلسیم۲۶۶ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۸ گرم
فیبر۰
شکر۱.۳ گرم
پروتئین۳.۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۱ گرم پنیر پروسس

پنیر پروولون (Provolone Cheese)

پروولون

پروولون هم یکی دیگر از سوغاتی‌های جنوب ایتالیا است که با شیر گاو تهیه شده و به طعم نسبتا آجیلی‌اش شهرت دارد. هرچه از عمر این پنیر می‌گذرد، طعمش هم تغییر کرده و تند و تیزتر می‌شود. پروولون پنیری نیمه‌سخت و زردرنگ است که معمولا دودی هم می‌شود تا گزینه‌ای مناسب برای ساندویچ پنیر گریل شده یا چیز استیک باشد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۰
چربی۷.۵ گرم
کلسیم۲۱۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰.۲ گرم
پروتئین۷.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر پروولون

کوارک (Quark)

انواع پنیر

کوارک معمولا به عنوان پنیر در نظر گرفته نمی‌شود و صرفا محصولی لبنی به حساب می‌آید که از شیر ترش ساخته و با باکتری مسوفیل تخمیر می‌شود. در نتیجه این اتفاق،‌ پنیر ترش‌مزه می‌شود. درست مثل پنیر خامه‌ای، کوارک را به راحتی می‌شود طعم‌دار کرد. در آلمان از این پنیر عمدتا برای تهیه دسر، به‌خصوص چیزکیک، استفاده می‌شود. در اروپای شرقی هم از آن برای تهیه پن‌کیک یا خوراکی‌های ترش و نمکی استفاده می‌کنند. باید اضافه کرد که پیدا کردن کوارک در جایی غیر از قاره اروپا آنقدرها آسان نیست.

ماده غذاییمقدار
کالری۷۲.۵
چربی۰.۵ گرم
کلسیم۱۳۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات۴.۴ گرم
فیبر۰
شکر۴ گرم
پروتئین۱۲.۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۱۲۲ گرم پنیر کوارک

کیسو بلانکو (Queso Blanco)

کیسو بلانکو

کیسو بلانکو که خیلی ساده به «پنیر سفید» ترجمه می‌شود، یکی از پایه‌های اصلی آشپزی مکزیکی است. این پنیر به راحتی آب نمی‌شود و بنابراین به درد دستورهای غذایی می‌خورد که پنیر آن‌ها نباید به شکل مایع درآید. همین نقطه ذوب بالا باعث می‌شود کیسو بلانکو برای گریل کردن هم گزینه خوبی باشد.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۸۳
چربی۱۳٫۵ گرم
کلسیم۴۰۷ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۵ گرم
فیبر۰
شکر۱.۱ گرم
پروتئین۱۲ گرم
جدول حقایق غذایی ۶۰ گرم پنیر کیسو بلانکو

پنیر کیسو فرسکو (Queso Fresco)

انواع پنیر

کیسو فرسکو در اسپانیایی به معنی «پنیر تازه» است که نامی بسیار مناسب برای این پنیر سفید نرم و تازه به حساب می‌آید. درست مثل بلانکو، فرسکو هم به سادگی آب نخواهد شد و بنابراین می‌توانید آن را روی غذاهای گوناگون مانند انچیلادا یا طرز تهیه تاکو میگو بریزید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۸۲.۵
چربی۱۴.۵ گرم
کلسیم۳۴۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱.۸ گرم
فیبر۰
شکر۱.۴ گرم
پروتئین۱۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۶۰ گرم کیسو فرسکو

راکلت (Raclette)

راکلت

در کشور سوئیس، راکلت هم نام یک غذا است و هم نام پنیری که برای تهیه آن استفاده می‌شود. در پخت‌وپز سنتی سوئیس، پنیر راکلت در مقابل آتش حرارت می‌بیند و سپس سیب‌زمینی آب‌پز یا گوشت را زیر آن می‌‌گیرند تا پنیر به آرامی چکه کند. این سنت راهش را به رستوران‌ها هم باز کرده که برای ذوب پنیر از لامپ‌های گرم استفاده می‌کنند و پنیر را روی تمام بشقاب یا بخش‌هایی از غذا می‌ریزند.

ماده غذاییمقدار
کالری۵۰۴
چربی۴۰ گرم
کلسیم۱۲۳۴ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۴ گرم
فیبر۰
شکر۰.۴ گرم
پروتئین۳۶ گرم
جدول حقایق غذایی ۱۲۲ گرم پنیر راکلت

پنیر ریکوتا (Ricotta Cheese)

انواع پنیر

ریکوتا یکی دیگر از انواع پنیر ایتالیایی و نرم است که گزینه‌ای مناسب برای استفاده در طرز تهیه لازانیا، طرز تهیه کرپ و شیرینی گلت به حساب می‌آید. ریکوتا را معمولا با شیر گاو تهیه می‌کنند، اما ممکن است ریکوتای تهیه شده با شیر بوفالو را هم در بازار ببینید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۷۱
چربی۹.۸ گرم
کلسیم۳۳۷ میلی‌گرم
کربوهیدرات۶.۴ گرم
فیبر۰
شکر۰.۴ گرم
پروتئین۱۴ گرم
جدول حقایق غذایی ۱۲۴ گرم پنیر ریکوتا

رومانو (Romano)

رومانو

رومانو پنیری سخت و از جنس شیر گوسفند است که معمولا همراه با پارمزان روی پاستا ریخته می‌شود. البته که پنیرهای رومانوی تهیه شده از شیر گاو و بز هم وجود دارند، اما مرغوب‌ترین پنیر ممکن یا «پکورینو رومانو» تنها با شیر گوسفند سخته می‌شود. ناگفته نماند که انواع پنیر رومانو روی پیتزا معرکه می‌شوند و قلمروی این غذای محبوب فقط به موزارلا محدود نیست.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۱۰
چربی۷.۶ گرم
کلسیم۳۰۲ میلی‌گرم
کربوهیدرات۱ گرم
فیبر۰
شکر۰.۲ گرم
پروتئین۹ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر رومانو

راکفورت (Roquefort)

راکفورت

این پنیر ایتالیایی تیزترین عطر و طعم را در بین تمام پنیرهای رگه‌آبی دارد. اگر این عطر و طعم این نوع پنیر برایتان زننده نباشد، بیشترین لذت را از راکفورت خواهید برد. از راکفورت می‌شود در هر دستور غذایی که حاوی بلوچیز است استفاده کرد، اما باید خودتان را برای غالب شدن طعم این پنیر بر تمام غذا آماده کنید.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۵
چربی۸.۷ گرم
کلسیم۱۸۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۶.۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر راکفورت

ساکورا (Sakura)

ساکورا

ساکورا تنها پنیر ژاپنی موجود در فهرست انواع پنیر ما است. تهیه و مصرف پنیر را می‌توان پدیده‌ای نسبتا تازه در ژاپن به حساب آورد. ۱۰۰ سال پیش، سرانه مصرف پنیر میان ژاپنی‌ها یک گرم در سال بود. بنابراین می‌توانستید یک کیلو پنیر را میان مردم شهری ۱۰۰۰ نفری تقسیم کنید.

ساکورا در سال ۱۹۷۴ و توسط خانواده‌ای تهیه شد که طرز تهیه پنیر را در دانشگاه ویسکانسین آمریکا آموخته بودند. نتیجه کار آن‌ها پنیری مشابه کمببر است که در آبجوی برنج خوابانده و میان برگ‌های بامبو بسته‌بندی می‌شود. خبر بد اینکه این پنیر حتی در فروشگاه‌های بین‌المللی هم به سختی پیدا می‌شود.

سیرین (Sirene)

سیرین

سیرین که گاهی تحت عنوان «فتای بلغاری» هم شناخته می‌شود از محبوب‌ترین پنیرهای در شبه‌ جزیره بالکان و همینطور یونان به حساب می‌آید. این پنیر طعمی کاملا نمکی دارد و با شیر گاو، گوسفند یا بز تهیه می‌شود. سیرین به داشتن طعمی تند و تیز و عطری شدید مشهور است.

استیلتون (Stilton)

استیلتون

این پنیر طی دهه ۱۷۲۰ میلادی و در انگلیس اختراع شد و تولید آن هنوز هم در شهر استلیتون این کشور ادامه دارد. استیلتون هم نوعی بلوچیز است که با کپک «پنی‌سیلیوم راکفورتی» تهیه می‌شود، اما جالب اینکه می‌توانید استیلتون سفیدرنگ و بدون کپک را هم در بازار پیدا کنید. این پنیر در مجموع طعمی ملایم‌تر از راکفورت دارد، اما نه به اندازه بلو دنیش یا گورگونزولا.

ماده غذاییمقدار
کالری۱۰۰
چربی۸.۱ گرم
کلسیم۱۵۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۷ گرم
فیبر۰
شکر۰.۱ گرم
پروتئین۶.۱ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر استیلتون

پنیر رشته‌ای (String Cheese)

انواع پنیر

برخی ممکن است بگویند پنیر رشته‌ای اصلا جایی در لیست انواع پنیر ندارد،‌ زیرا همان پنیر موزارلای عادی است که به شکلی متفاوت بسته‌بندی شده. با این حال پنیر رشته‌ای آنقدر کاربردهای متعددی دارد که لیاقت حضور در چنین فهرستی را پیدا کرده. از این پنیر می‌توان در ناهار مدرسه یا محل کار،‌ طبیعت‌گردی، مسافرت و هر جای مشابهی استفاده کرد.

ماده غذاییمقدار
کالری۸۵
چربی۶.۳ گرم
کلسیم۱۴۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۶ گرم
فیبر۰
شکر۰.۳ گرم
پروتئین۶.۳ گرم
جدول حقایق غذایی ۲۸ گرم پنیر رشته‌ای

پنیر سوئیسی (Swiss)

پنیر سوئیسی

پنیر سوئیسی نامی است که آمریکایی‌ها برای پنیری که شباهت زیادی به امنتال سوئیسی دارد، انتخاب کرده‌اند. داریم راجع به پنیری صحبت می‌کنیم که زرد کمرنگ بوده و به خاطر استفاده از باکتری پروپیونی، حفره‌هایی روی بدنه خود دارد. پنیر سوئیسی چه در کوردن بلو و پاستا و چه در سینی مزه بسیار لذیذ خواهد بود.

ماده غذاییمقدار
کالری۲۱۲
چربی۱۶.۵ گرم
کلسیم۵۸۰.۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات۰.۸ گرم
فیبر۰
شکر۰
پروتئین۱۴.۵ گرم
جدول حقایق غذایی ۵۴ گرم پنیر سوئیسی
چه عواملی انواع پنیر را از یکدیگر متمایز می‌کنند؟

پنیرهای مختلف با استفاده از شیر گاو، بز، گوسفند، بوفالو و یا حتی ترکیبی از این‌ها تهیه می‌شوند و این از مهم‌ترین تفاوت‌های میان پنیرها است. با این حال می‌توان به فاکتورهای دیگری مانند کشور یا منطقه سازنده، مدت‌زمان عمل آمدن پنیر، بافت، طعم و روش تهیه آن هم اشاره کرد.

چند نوع پنیر در جهان داریم؟

در دنیای امروز بیش از ۱۸۰۰ نوع پنیر مختلف در سراسر جهان داریم که در ۷ دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرند: از پنیرهای نرم و تازه‌ای مانند کاتیج و پنیرهای رگه‌آبی مانند کمببر گرفته تا پنیرهای خشکی مانند پارمزان که برای چندین ماه تا چندین سال عمل آمده‌اند.

کدام پنیرها بهترین طعم را دارند؟

اگر به دنبال خوش‌طعم‌ترین پنیر برای وعده غذایی بعدی خود می‌گردید، می‌توانید به سراغ یکی از پنج پنیر موزارلا، پارمژیانو رژیانو، بری، چدار یا پنیر سوئیسی بروید.

کدام پنیرها برای رژیم غذایی مناسب هستند؟

برخی از پنیرها مانند فتا، کاتیج کم‌چربی، چدار، پنیر سوئیسی و پارمزان گزینه‌ای عالی برای کاهش وزن به حساب می‌آیند، خصوصا اگر بخواهید از چربی‌های شکمی خود کم کنید. این پنیرها نه‌تنها انبوهی ماده مغذی دارند، بلکه با کالری بسیار کم به دست‌تان می‌رسند.

دیدگاه ها